Informatie

 

Heleen Verdonk Counselling, Coaching & Poweryoga lessen

YogaHeleenVerdonk
CoachHeleenVerdonk

Informatie over de lessen:

 

Wat neem je mee:

 

• Makkelijk zittende kleding waarin je je vrij kunt bewegen.

• Sokken en een trui (of vest ) voor de ontspanning.

• Een flesje water om de ergste dorst te lessen.

• Poweryoga wordt beoefend op blote voeten tenzij om gezondheidsredenen anders gewenst is.

• Mobieltje mag mee, wel graag op stil tijdens de les!

 

Duur:

 

Een les Power Yoga / flowyoga duurt een uur en een kwartier.

 

Het is aan te raden om Power Yoga niet met een volle maag te doen:

 

Zware maaltijd: 3-4 uur van tevoren

Lichte maaltijd:1,5-2 uur van tevoren

Fruit of rauwkost een half uur van te voren

Wacht na de les een half uur met eten.

 

Aanvang:

 

De les begint met stil worden, aankomen/ omschakelen en het lichaam invoelen, de houding opbouwen en de specifieke ademtechniek die hoort bij Ashtanga Yoga, de Ujjayi adem met het aanspannen van de Bandha’s, oefenen.

 

Vervolgens:

 

Daarna volgen de 'Zonnegroeten'. Er zijn twee series met verschillende Zonnegroeten die aan het begin van de serie Yoga oefeningen worden gedaan, onder andere om het lichaam op te warmen voor de andere oefeningen. In de zonnegroet kunnen variaties worden aangebracht.

 

De hele les ben je gericht op jezelf en je adem. Als je niet vrij kan doorademen betekent het dat je beter een stapje terug kan doen. == zie ook: wat is power yoga - ademhaling.

 

Het is ook mogelijk om een rust moment te nemen terwijl de groep door gaat. Blijf dan op je matje in de Yoga Mudra houding, dat wil zeggen met je bekken op je hielen en je voorhoofd op je handen of op je matje. Zo kan je toch je adem en de les blijven volgen. Als groep maak je een groepssfeer, een groepsenergie omdat iedereen hetzelfde doet met volledige concentratie. Daarom gaat het oefenen in een groep ook vaak makkelijker dan alleen. Dit proces raakt verstoord als je niet met je aandacht bij de les blijft. Je pakt ook de les heel makkelijk weer op vanuit deze Mudra houding.

 

Afronding:

 

De les wordt afgesloten met een ontspanningsoefening, liggend op je Yoga matje. Zo kunnen de effecten van de Yoga oefeningen door werken in je lichaam en je bewustzijn. Je kunt het ook zien als een overgangsmoment tussen waar je mee bezig was en waar je naar toe gaat. Een moment waarin je integreert wat je hebt gedaan om dan weer te anticiperen op wat je gaat doen.

 

Belangrijk:

 

Drink voor en na de les voldoende water, dit om de vrijgekomen afvalstoffen uit de spieren af te kunnen voeren en het transpiratievocht aan te vullen. Hiermee voorkom je hoofdpijn, vermoeidheid en spierpijn.

 

 

Lestijden

 

tel: 06-41242147 of e-mail

©Heleen Verdonk - Castricumhoeve 14 - 3137RN - Vlaardingen - 06-41242147 - KvK 24408468 - NL179974786 B01